علت انفجار کپسول اکسیژن در تماس با روغن

علت انفجار کپسول اکسیژن در تماس با روغن

اکسیژن هم مانند هر گاز دیگری به یک سری از مواد حساس می‌باشد. یکی از مهمترین مواد که بسیار هم خطرناک است و می‌تواند به انفجار و یا آتش گرفتن کپسول های اکسیژن ختم شود ، می‌توان به تماس با هرگونه چربی ، روغن و گریس اشاره نمود. در این مقاله میخواهیم علت انفجار کپسول اکسیژن در تماس با روغن بررسی نماییم.

کپسول های اکسیژن در مقابل گرما و سرما و حتی ضربه های معمولی به بدنه مقاوم است و خطری ایجاد نمی‌کند ولی به محض مواجه با روغن مشتعل شده و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را از خود بجای بگذارد.

اکسیداسیون روغن

اکسیژن یک عنصر بسیار واکنش پذیر است و بیشتر آن به شکل مولکولی خود در جو وجود دارد که از دو اتم متصل تشکیل شده است. بیشتر روغن‌ها از زنجیره‌ای از مولکول‌های تشکیل‌شده با کربن و هیدروژن تشکیل شده‌اند و پیوندهایی که آنها را در کنار هم نگه می‌دارند به اندازه‌ای ضعیف هستند که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند، می‌توانند ترکیبات پایدارتری با اکسیژن تشکیل دهند. فرآیند ترکیب مجدد با اکسیژن را اکسیداسیون می نامند و انرژی را به شکل گرما آزاد می کند. دو محصول متداول اکسیداسیون روغن دی اکسید کربن و آب هستند، اگرچه بسته به ترکیب روغن ممکن است محصولات دیگری نیز وجود داشته باشد.

اکسیداسیون سریع

وقتی اکسیداسیون به خودی خود ادامه پیدا میکند، معمولاً حرارت کافی برای شروع آتش‌سوزی تولید نمی‌کند. گرمای تولید شده زمانی که یک لایه روغن در معرض هوا قرار می گیرد معمولاً آنقدر کم است که قبل از ایجاد اختلاف دمای قابل توجه در روغن از بین می رود. با این حال، زمانی که سطح روغن در معرض افزایش می یابد و گردش هوا کاهش می یابد، این گرما می تواند ایجاد شود و به دلیل فشار بالای اکسیژن موجود در سیلندر هوا موجب انفجار شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از کپسول اکسیژن:

  1. با توجه به اینکه علت انفجار کپسول های اکسیژن ، تماس آنها با روغن می‌باشد ، در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن حتما از چرب یا روغنی نبودن دست خود اطمینان حاصل نمایید.
  2. محل قرار گیری کپسول اکسیژن را دور از رفت و آمد کودکان انتخاب نمایید.
  3. حد‌الامکان تمام افراد در منزل ،طریقه استفاده از کپسول اکسیژن و همچنین نکات ایمنی پیرامون آن را آموزش ببینند تا در مواقع عدم حضور شما خطری برای افراد منزل به‌وجود نیاید.
  4. قسمت‌های ضعیف کپسول که با ضربه صدمه می‌بینند مانند مانومتر نصب شده و شیر فلکه کپسول را از قرار دادن در محیط هایی که احتمال ضربه می‌دهید ، خودداری نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر و یا مشاوره جهت نگهداری کپسول اکسیژن خود می‌توانید با فروشگاه اکسیژن امیر در ارتباط باشید و به‌صورت رایگان با مشاورین ما مشورت نمایید.

فهرست محتوا

10 دیدگاه در “علت انفجار کپسول اکسیژن در تماس با روغن

  1. جمال جعفری پور گفت:

    سلام آقایان محترم ، احتراما شما در این قسمت نوشته اید : علت انفجار کپسول اکسیژن در تماس با روغن ، ولی تنها چیزی را که به ان اشاره نکرده اید همان دلیل این اتفاق است. بنده از 40 سال پیش این موضوع عدم تماس دست چرب روغنی یا گریسی با کپسول اکسیژن را شنیده بودم ولی شما هم فقط به صورت مسئله اشاره کرده اید نه به دلیل این اتفاق.

    1. بابک حکیمی گفت:

      سلام و احترام مقاله اصلاح گردید

  2. علی گفت:

    سلام ممنون

  3. جلیل گفت:

    سلام
    عالیه،سپاسگزارم

  4. شاهان گفت:

    سلام با وایتکس میشه تمیز کرد

    1. پشتیبانی سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممنون از حسن توجه جنابعالی ، پیشنهاد میکنم قبل از اقدام به هر کاری در تماس با گاز های مختلف اول نکات ایمنی و نکات لازم‌جهت نگه داری آنها رو مطالعه کنید که منجر به حادثه نشه .
      مواد شامل روغن با هر درصدی (از روغن خوراکی تا کرم دست و صورت ) چربی های مختلف از جمله گریس ، گاز‌ئیل و … باعث انفجار آنی گاز اکسیژن می‌شود ، برای شست و شوی کپسول اکسیژن پیشنهادمون کف و صابون با ابر شست شو هست . حتی الامکان سعی کنید کپسول‌خالی باشه و بعد شروع به شست و شو کنید در‌کل .
      ممنون

  5. آرش گفت:

    سلام واحترام .چیزی شبیه روغن داخل کپسول پیک نیک وجود دارد آیا خطرناکه؟

    1. پشتیبانی سایت گفت:

      سلام وقت بخیر باشه
      هر گاز نکات ایمنی خودش رو داره
      به عنوان مثال گاز اکسیژن خالص با چربی و روغن هست که باعث انفجار‌ یا آتش میشه . پیشنهاد میکنم ، نکات فنی و ایمنی و مقاله های موجود داخل سایتمون رو مطالعه کنید .ممنون از توجه شما

  6. ارمان گفت:

    چقدر وقت داریم کپسول از چربی تمیز کنیم دوم چطور کپسول خالی کنیم که منجر به انفجار نشه

    1. پشتیبانی سایت گفت:

      سلام و احترام به هیچ عنوان از کپسولی که با چربی تماس داشته استفاده نکنید. کوچیک تری استفاده ای منجر به انفجار میشه.
      تماس بگیرید کارشناسانمون راهنماییتون کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ارسال تمامی سفارشات از 14 فروردین انجام می‌شود